Strona Główna O stacji Pruszków Grafika Kolejowy Wikisłownik Kontakt Kontakt
XIX wiek
Dworzec w Pruszkowie otwarto w 1845 roku, czyli tuż po wybudowaniu szlaku Warszawa - Pruszków Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej (dzisiaj znanej jako linia kolejowa nr 1), lecz pierwszy pociąg zawitał tutaj już 28 listopada 1844 roku wioząc z Warszawy namiestnika Królestwa i zaproszonych gości. Droga zajęła 26 minut, a powrotna 20 minut. Warto wspomnieć, iż w 1844 roku nie było jeszcze Warszawy Centralnej. Wtedy cały ruch obsługiwał Dworzec Wiedeński
W kolejnych latach Kolei Warszawsko-Wiedeńska zyskiwała coraz więcej kilometrów. Kolej pozytywnie wpłynęła na życie codzienne Pruszkowian. Zyskali oni bezpośrednie połączenie z Warszawą oraz Skierniewicami czy Łodzią Fabryczą (Kolej Fabryczno-Łódzka, czyli linia kolejowa nr 17), a wielu także pracę. Wraz z postępem techniki kolej poddawana była stałej modernizacji. Umacniano nawierzchnię torów, podkłady sosnowe wymieniano na dębowe, szyny żelazne na stalowe, w celu eksploatowania cięższych pociągów. Od 1859 roku parowozy opalano węglem. Kilka lat później otwarto dwie nowe linie kolejowe, a następnie reszte.
XX wiek
Po odzyskaniu niepodległości przez Polskę Kolei Warszawsko-Wiedeńska została włączona do systemu kolei polskich. W 1937 roku rozpoczęto elektryfikacje. W 1936 roku zostaje otwarta pierwsza linia zelektryfikowana prądem stałym 3000 V. Jest to linia pomiędzy Pruszkowem, a Otwockiem. Elektryfikacje przerwała II wojna światowa.
Od tej pory prawie nic się nie zmieniło na stacji w Pruszkowie. Dubudowano linię kolejową nr 447 dla ruchu podmiejskiego oraz łącznice nr 512 do WKD (przez co Pruszków stał się stacją węzłową), zmieniono urządzenia sterowania ruchem kolejowym itp.
XXI wiek - Dziś
Dzisiaj Pruszków to normalna stacja węzłowa z ciekawą historią. Zastrzymują się tu tylko pociągi osobowe Kolei Mazowieckich, pociągi SKM Warszawa kończą tu bieg, dalekobieżne po prostu przejeżdżają, a towarowe wymieniają ładunki w terminalu. Nikt już nie pamięta Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, parowozów i pierwszego pociągu elektrycznego, który wyjechał właśnie z Pruszkowa. To tu ropoczęła się historia polskiej kolei elektryczej. W bardzo nieodległej przyszłości w Pruszkowie, nie będzie już nastawni Pr i Pr1 bowiem powstanie LCS (Lokalne Centrum Sterowania [Ruchem Kolejowym]) w Grodzisku Mazowieckim w związku z drugim etapem modernizacji linii kolejowej Warszawa - Łódź.
Więcej o Pruszkowie ze strony technicznej można znaleźć tutaj.